Problemer omkring aftensmaden - 8 mdr.

30. maj 2008

Alder:
8 mdr.

Problemer omkring aftensmaden - 8 mdr.

Hej Helen

Lige et par spørgsmål omkring kost og søvn.

Mine drenge er nu 8 mdr - korrigeret 7 mdr. De spiser glædeligt alt slags grød og mos, lige med undtagelse af hjemmelavet havregrød!

Jeg tænker at det er ved at være på tide at de får noget mere groft mad - altså mad der skal tygges mere. Men jeg bliver bange når de begynder at kløjes i det. Og så moser jeg det fint. Men på den måde lærer de vel ikke at tygge?

Det er kun den ene fortand der lige præcis er brudt igennem hos dem begge. Jeg kan se at de gerne vil tygge selv - elsker ristede rugbrøds stænger. Hvordan klarer jeg det bedst, uden at de bliver kvalt? Og hvornår vil det være passende at begynde med små rugbrødshapsere? De elsker rugbrødssmagen.

Vores dag ser i øjeblikket sådan ud:

04 - 06: Flaske 180 ml (Oftest tæt på kl. 4)
7.30 - 8: Havre-Hvedegrød med frugtmos - vand af kop
9.00: Puttes med flaske 150 ml
(sover ca. 2 timer)
11.30: Grøntmos med kød eller fisk eller rester fra aftensmaden - vand af kop
13-14: Puttes med flaske 150 ml
(sover ca. 1-1½ time)
15.30: Øllebrød ...

Annonce

... eller frugtmos
18.00: Aftensmad
19-19.30: Puttes til natten med 100-200 ml.

Vi har prøvet at toppe dem af med en flaske ved 23/24 tiden - det gør ikke rigtig nogen forskel. Så hvis de bare spiser mindst 150 ml kl 19.30 dropper vi den.

Vores største problem i øjeblikket er omkring aftensmaden. De er meget trætte, og ville have rigtig godt af en lur efter eftermiddagsgrøden - men det kan vi simpelthen ikke få dem til. De bliver meget pjevsede omkring kl 16.30-17. Det ender som regel med at de bliver hidsige og græder sig i søvn i vores arme, og får derfor ikke spist mere end to mundfulde.
Og efter powernappen midt i aftensmaden er opfundet, vil de bestemt ikke puttes før kl 20 - hvilket også er helt ok. Men ofte skal de også være faldet i søvn der, inden de vil tage flasken.

Er der noget i vores døgnrytme der kan ændres, så aftnerne ikke bliver så vanvittige? Vi får jo heller ikke selv spist på den måde. Og skal jeg bruge 1½ time på at få dem til at sove om eftermiddagen, kan vi ikke spise før kl 19.

Håber du kan hjælpe mig

Med venlig hilsen
Helene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os