Brev:
Problemer omkring aftensmaden - 8 mdr.
30. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Problemer omkring aftensmaden - 8 mdr.
Hej Helen
Lige et par spørgsmål omkring kost og søvn.
Mine drenge er nu 8 mdr - korrigeret 7 mdr. De spiser glædeligt alt slags grød og mos, lige med undtagelse af hjemmelavet havregrød!
Jeg tænker at det er ved at være på tide at de får noget mere groft mad - altså mad der skal tygges mere. Men jeg bliver bange når de begynder at kløjes i det. Og så moser jeg det fint. Men på den måde lærer de vel ikke at tygge?
Det er kun den ene fortand der lige præcis er brudt igennem hos dem begge. Jeg kan se at de gerne vil tygge selv - elsker ristede rugbrøds stænger. Hvordan klarer jeg det bedst, uden at de bliver kvalt? Og hvornår vil det være passende at begynde med små rugbrødshapsere? De elsker rugbrødssmagen.
Vores dag ser i øjeblikket sådan ud:
04 - 06: Flaske 180 ml (Oftest tæt på kl. 4)
7.30 - 8: Havre-Hvedegrød med frugtmos - vand af kop
9.00: Puttes med flaske 150 ml
(sover ca. 2 timer)
11.30: Grøntmos med kød eller fisk eller rester fra aftensmaden - vand af kop
13-14: Puttes med flaske 150 ml
(sover ca. 1-1½ time)
15.30: Øllebrød eller frugtmos
18.00: Aftensmad
19-19.30: Puttes til natten med 100-200 ml.
Vi har prøvet at toppe dem af med en flaske ved 23/24 tiden - det gør ikke rigtig nogen forskel. Så hvis de bare spiser mindst 150 ml kl 19.30 dropper vi den.
Vores største problem i øjeblikket er omkring aftensmaden. De er meget trætte, og ville have rigtig godt af en lur efter eftermiddagsgrøden - men det kan vi simpelthen ikke få dem til. De bliver meget pjevsede omkring kl 16.30-17. Det ender som regel med at de bliver hidsige og græder sig i søvn i vores arme, og får derfor ikke spist mere end to mundfulde.
Og efter powernappen midt i aftensmaden er opfundet, vil de bestemt ikke puttes før kl 20 - hvilket også er helt ok. Men ofte skal de også være faldet i søvn der, inden de vil tage flasken.
Er der noget i vores døgnrytme der kan ændres, så aftnerne ikke bliver så vanvittige? Vi får jo heller ikke selv spist på den måde. Og skal jeg bruge 1½ time på at få dem til at sove om eftermiddagen, kan vi ikke spise før kl 19.
Håber du kan hjælpe mig
Med venlig hilsen
Helene